Köp och-leveransvillkor

Allmänt

Våra köp och leveransvillkor finns för nedladdnig här

Vi som tillhandahåller sajten www.mairo.se är Mairo AB, org nr. 556801–6835, 372 31 Ronneby, Sverige.
Med benämningar ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Mairo.

Vi förbehåller oss rätten att ändra på dessa villkor om skäl för detta förelägger, utan att meddela dig på förhand. Den version av villkoren som du godkänner vid din beställning, gäller för ditt köp.

Företagsinformation

Organisationsnummer: 556801-6835

Adress huvudkontor, upphämtning & returer
Mairo AB, Telegatan 4B, 372 31 Ronneby, Sverige.

Telefon kundservice: Tel: +46 73 205 09 02

Öppetider kundservice och upphämtning
Måndag – Torsdag: 08 – 16
Fredag: 08 – 14
Lördag: Stängt
Söndag: Stängt

E-postadress kundservice:
[email protected]

Vi svarar inom 48 timmar helgfria vardagar

Försäljning till minderåriga

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år).

Priser avgifter

De priser vi har på sajten är våra dagsaktuella priser inklusive 25% moms. Momsen är inkluderat i totalkostnaden som du ser i kassan. Ändras momsen så förbehåller vi oss rätten att ändra på priserna motsvarande ändringen. Prisjusteringar kan även ske när som helst utan avisering på siten. Priser kan inte ändras efter att ett avtal har slutits mellan Mairo och konsument. Priserna inkluderar inte fraktkostnad. Eventuell fraktkostnad tillkommer och adderas i kassan innan du genomför ditt köp.  

Felaktiga priser

I sällsynta fall kan ett pris bli felaktigt. Om du köpt en produkt till ett uppenbart felaktigt pris, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället, kan vi komma att kontakta dig och vi förbehåller oss i dessa fall rätten att justera priset, samt debitera mellanskillnaden, alternativt låta dig ångra köpet samt få återbetalning.

Vi reserverar oss även för uppenbara tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser på sajten.

Läs mer om avtalslagen här.

Färgåtergivning

Då olika bildskärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivningen, kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer exakt överens med de bilder som visas, när du som konsument besöker vår nätbutik.

Det är viktigt att notera att färgskillnader kan förekomma mellan olika textiler och produktbatcher. Detta är på grund av naturliga variationer i färgning och material, vilket kan leda till små nyansskillnader. Vi gör vårt bästa för att säkerställa att alla våra produkter är så konsekventa som möjligt, men det kan finnas små variationer som är utanför vår kontroll. Vi ber därför om din förståelse för detta.

Mått och specialbeställda produkter

Under kategorin gardiner och solskydd finns det två underkategorier. Måttbeställt och standardmått. Alla produkter under den måttbeställda delen anger du själv vilket mått, höjd och bredd du önskar på din solskyddsprodukt. Vi tillverkar därefter produkten efter dina önskemål. Detta innebär att produkten räknas som specialtillverkad och har därmed ingen ångerrätt.  

Leveranssätt & fraktavgifter

I kassan visas vilka leveransalternativ och vilka leveranstider som erbjuds för just din beställning, baserat på typ av vara och var du bor. Fraktsättet bestäms alltid från den största varan i sändningen. Vi levererar alltid hela ordern i samma sändning, leveranstid för hela sändningen kan uppskattas från den längsta produkten.

Produkter som är över 170 cm breda levereras alltid med hemleverans via DHL. Produkter under 170 cm bredd kan du välja antingen hemleverans eller att hämta på närmsta Schenkerombud.  
Se aktuella avgifter nedan.

Fraktavgift normalpaket för order över 699 SEK (efter avdrag för ev. rabatter)0 SEK
Fraktavgift för order under 699 kr- till närmaste Schenkerombud  99 SEK
Hemleverans 249 SEK
Avgift för outlösta paket 299 SEK

Paket hos ombud ligger kvar i 14 dagar från ankomsten därefter skickas det tillbaka till Mairo. För paket som inte löses ut inom 14 dagar från ankomst faktureras fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader (totalt 299 kr inklusive moms). Eventuell faktura för outlöst paket skickas genom vår partner Klarna. Vid ankomst till Mairo kontaktas kund på nytt för att diskutera kring ny leverans.  

Leveransinformation

Beroende på om du köper en mått och specialanpassad produkt eller en standardprodukt har vi olika leveranstider från det att beställningen är mottagen.  
Måttbeställda rullgardiner: 7–10 arbetsdagar  
Måttbeställda gardiner: 10–12 arbetsdagar  
Standardprodukter (rullgardiner och gardiner i standardmått samt inredning): 1–3 arbetsdagar  

Vid beställning av varor med olika leveranstider skickas varorna tillsammans i ett paket. Det är den senare leveranstiden som gäller då.  

Försenade leveranser

Om en leverans skulle bli försenad kontaktas du via e-post med beräknad leverans. Du har möjlighet att häva köpet om vi inte kan leverera din beställning enligt utlovad tid.

Betalsätt

Vi på Mairo erbjuder följande betalningsalternativ:

SWISH

Säkert och smidigt för dig som är ansluten till Swish. Här genomför du en betalning som dras direkt från ditt bankkonto. Öppna Swish-appen på din mobila enhet och godkänn betalningen via ditt mobila Bank-ID. Vid eventuell retur återbetalas pengarna via Swish.

KORTBETALNING

När du väljer betalsätt Kort, betalar du smidigt direkt i kassan. 
Vi värderar kunders uppgifter högt och använder partnern Stripe som alltid använder 3D Secure och krypterar alltid ditt kortnummer, vilket gör ditt köp säkert! De uppfyller kraven för PSD2. Vi accepterar Visa och Mastercard. Pengarna reserveras direkt på kortet i samband med köpet och dras i samband med att produkterna skickas.  

MAIRO X KLARNA

Mairo samarbetar med Klarna  och erbjuder Klarna Checkout för att erbjuda dig som kund säkra och alternativa betalningsmetoder. Betala precis som du vill och håll koll på dina köp i Klarna-appen.

Läs Klarnas fullständiga villkor och ta del av Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation. 
För information om din betalning, kontakta Klarnas kundservice
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på Klarna.se under Mina sidor. 

Image

Aviseringar och bekräftelser

Orderbekräftelse
Efter genomförd beställning får du omgående en orderbekräftelse med information om ditt köp. 
Leveransbesked Mairo
När din order skickas från vårt lager får du ett leveransbesked via e-post.
Leveransbesked Schenkerombud
När ordern lämnas över till Schenker skickas ett sms med spårningslänk så att du kan följa din beställning hela vägen till ditt ombud. Slutligen blir du aviserad via SMS eller e-post av transportbolaget när ditt/dina paket finns att hämta ut.
Leveransbesked hemleverans DHL 
När sändningen når DHL:s terminal skickas en avisering via sms och e-post till mottagaren. Aviseringen innehåller planerad leveransdag och tidsintervall. I aviseringen erbjuds mottagaren via länk till webbsida valbara leveransalternativ och eventuella tillvalstjänster. Vid leverans kontaktar föraren mottagaren på angivet nummer 15–30 minuter innan leverans.   

Ångerrätt

Vi följer Distansavtalslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt men på Mairo har du möjlighet att ångra ditt köp i upp till 30 dagar. Ångerfristen räknas från det datum du mottog varorna i din beställning och löper ut 30 dagar efter mottagandet.  Önskar du att skicka tillbaka din vara, ska du tydligt meddela oss detta inom 30 dagar, från och med den dagen du tog emot din beställning. Nedan finner du adress för att skicka returer/ånger samt kontaktuppgifter för att lämna ångermeddelande.

Kontaktuppgifter retur/ånger

Adress returer:
Mairo AB, Telegatan 4B, 372 31 Ronneby, Sverige

Telefon kundservice: Tel: +46 73 205 09 02

Öppettider
Måndag – Torsdag: 08 – 16 
Fredag: 08 – 14 
Lördag: Stängt 
Söndag: Stängt 

E-postadress kundservice
[email protected]

Anmäl din retur med dina orderuppgifter, gärna via e-post, för att kunna hantera din retur behöver vi ditt namn, kundnummer och ordernummer.  Om tidsfristen (den 30:de dagen) infaller på en lördag, söndag eller helgdag, förlängs den till nästa följande vardag. 
Därefter har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka din beställning. 
Notera att du inte nyttjar ångerrätten om du endast avstår från att hämta ut din leverans. 

Undantag:

Reklamations och ångerblankett hittar du här

Hantera din retur

Du har rätt att packa upp och kontrollera produktens utseende samt prova den. Om varan är använd och inte lägre i ett oförändrat skick, förbehåller vi oss rätten att vid retur göra ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen. 

Returnera din vara med alla etiketter i originalförpackning, om förpackningen är obrukbar går det bra att emballera med annat likvärdigt emballage. Tänk på att du ansvarar för att varorna kommer tillbaka hela. Här är det viktigt inte använda originalförpackningen som ytterkartong, då produkten kan skadas.

Du som kund står själv för returkostnaden tillbaka till oss vid ångerrättsreturer. Skrymmande varor som inte går att återsändas med vanlig post, exempelvis rullgardiner i standardmått, uppskattas till cirka 600–800 kr i returkostnad.  

Reklamation

Vi tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre år+två månaders reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan.  Slitage eller felaktigt användande av vara räknas inte som ursprungligt fel. Observera att du måste kontakta oss gällande reklamationen ”inom skälig tid”, efter du upptäckt felet. Du anses alltid ha reklamerat inom skälig tid om du reklamerat inom 2 månader efter att du upptäckt fel på din vara.

Skicka din reklamation till den angivna adressen nedan. Du kan också kontakta er oss för att reklamera via de kontaktuppgifter som finns angivna nedan.  

Anmäl din reklamation med en beskrivning kring felet och bifoga bilder, gärna tagna i olika vinklar. Mairo kommer direkt börja hantera ditt ärende, och återkomma till dig med förslag på åtgärd beroende på vilket typ av fel som har skett. 

Skulle ett dröjsmål i leverans av varor uppstå har du också rätt att reklamera/häva ditt köp. 

Vid eventuell återsändande av en felaktig vara betalar Mairo frakten. 
När vi har tagit emot den reklamerade varan, tar vår returavdelning ställning till om reklamationen godkänns.

Lösningar kring reklamation ser du i dessa steg nedan: 

  1. Efter vi tagit emot din vara kommer vi att kontakta dig för gemensam utvärdering och vad som blir bäst för dig 
  2. Du får först och främst ta ställning till om reparation eller omleverans ska ske. (Du har i första hand alltid rätt att kräva avhjälpande (reparation), omleverans (av en ny produkt) och i andra hand prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet, eller häva köpet.)  
  3. Återbetalning/häva köpet alternativt om du önskar ett värdebevis som motsvarar summan på din reklamerade produkt. 

Kontaktuppgifter reklamation

Adress reklamationer
Mairo AB, Telegatan 4B, 372 31 Ronneby, Sverige.

Telefon kundservice: Tel: +46 73 205 09 02
E-postadress kundservice: [email protected] 

Öppetider  
Måndag – Torsdag: 08 – 16 
Fredag: 08 – 14 
Lördag: Stängt 
Söndag: Stängt 

Reklamations och ångerblankett hittar du här
Läs mer om Konsumentköplagen här.

Garantier

Alla varor som vi säljer har en fem års garanti. Tänk på att ditt kvitto, faktura eller följesedel gäller som garantibevis och en eventuell reparation tar vanligtvis mellan 1 – 2 veckor. 
Garanti gäller under förutsättning att felet är ursprungligt. Om din produkt upplevs ha slitage eller hanterats på fel sätt gäller inte garantin. 

Tänk på att garantin inte gäller om produkten har hanterats på fel sätt. Upplevs produkten vara felaktig är det därför viktigt att bruksanvisningen noga har lästs igenom innan produkten sänds tillbaka till oss, för att säkerställa att den har installerats/hanterats korrekt 

Återbetalning

Gällande ångerrättsretur sker återbetalning inom 14 dagar från det att vi mottagit ångermeddelandet. Vid reklamation görs återbetalning först när reklamationen är godkänd och hanterad och vår målsättning är att detta sker inom 14 dagar från mottagen reklamation. 

Återbetalning sker via samma betalsätt som användes när beställningen gjordes.

Transporansvar, skador på försändelser

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Mairo på väg till kund är Mairo ansvarig. Risken för varans försämring under återtransport ligger hos Mairo. Du som konsument blir dock ansvarig för skador som orsakats under en återtransport om varorna behandlas vårdslöst, exempelvis i valet av transportör eller vid adressering eller emballering av varan. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial. Dessutom bör godset försäkras och skickas som spårbar sändning vid retur.

Om du vid mottagandet av ditt paket upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras till oss på Mairo. Detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, ber vi dig också att kontakta oss för att reklamera varan. Vi ber dig att kontrollera varorna vid leverans och upptäcker du fel är vi mycket tacksamma för om du och transportören dokumenterar detta för att underlätta vår reklamation till transportören.  

Tvistelösning

Vid en eventuell tvist kommer Mairo att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Vid klagomål och vid tvister går det bra att vända sig till ARN. Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. www.arn.se.  

Alternativ tvistelösning

Du har i din egenskap av konsument inom EU rätt att, om du har ett klagomål om ett köp vilket inte kunnat åtgärdas genom direktkontakt med oss, vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan. EU-kommissionens plattform för klagomål finns tillgänglig på https://ec.europa.eu/odr

Köpvillkoren uppdaterades 9 september 2024.