Köp och-leveransvillkor

Allmänt

Vi som tillhandahåller sajten www.mairo.se är Mairo AB, org nr. 556801–6835, 372 22 Ronneby, Sverige.
Med benämningar ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Mairo.

Vi förbehåller oss rätten att ändra på dessa villkor om skäl för detta förelägger, utan att meddela dig på förhand. Den version av villkoren som du godkänner vid din beställning, gäller för ditt köp.

Företagsinformation

Organisationsnummer:
556801-6835

Adress huvudkontor, upphämtning & returer
Mairo AB, Telegatan 4B, 372 22 Ronneby, Sverige.

Telefon kundservice:
Tel: +46 73 205 09 02

Öppetider kundservice och upphämtning
Måndag – Torsdag: 08 – 16
Fredag: 08 – 14
Lördag: Stängt
Söndag: Stängt

E-postadress kundservice:
[email protected]

1. Priser avgifter

Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som Mairo inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms med aktuell skattesats (25%). Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp.

2. Felaktiga priser

I sällsynta fall kan ett pris bli felaktigt. Om du köpt en produkt till ett uppenbart felaktigt pris, kan vi komma att kontakta dig och vi förbehåller oss i dessa fall rätten att justera priset, samt debitera mellanskillnaden, alternativt låta dig ångra köpet samt få återbetalning.
Vi reserverar oss även för uppenbara tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser på sajten.

Läs mer om avtalslagen här.

3. Färgåtergivning

Då olika bildskärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivningen, kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer exakt överens med de bilder som visas, när du som konsument besöker vår nätbutik.

Det är viktigt att notera att färgskillnader kan förekomma mellan olika textiler och produktbatcher. Detta är på grund av naturliga variationer i färgning och material, vilket kan leda till små nyansskillnader. Vi gör vårt bästa för att säkerställa att alla våra produkter är så konsekventa som möjligt, men det kan finnas små variationer som är utanför vår kontroll. Vi ber därför om din förståelse för detta.

4. Leveranssätt & fraktavgifter

I kassan visas vilka leveransalternativ och vilka leveranstider som erbjuds för just din beställning, baserat på typ av vara och var du bor. Fraktsättet bestäms alltid från den största varan i sändningen. Vi levererar alltid hela ordern i samma sändning, leveranstid för hela sändningen kan uppskattas från den längsta produkten.

Se aktuella avgifter nedan.

Fraktavgift normalpaket för order över 599 SEK (efter avdrag för ev. rabatter) 0 SEK
Fraktavgift för varor med mindre vikt och volym 39 SEK
Fraktavgift för varor med större vikt eller volym – till närmaste ombud 99 SEK
Hemleverans normalpaket 149 SEK
Avgift för outlösta paket 299 SEK

 

5. Betalsätt
Vi på Mairo erbjuder följande betalningsalternativ:

SWISH
Säkert och smidigt för dig som är ansluten till Swish. Här genomför du en betalning som dras direkt från ditt bankkonto. Öppna Swish-appen på din mobila enhet och godkänn betalningen via ditt mobila Bank-ID.
Vid eventuell retur återbetalas pengarna via Swish.

KORTBETALNING

När du väljer betalsätt Kort, betalar du smidigt direkt i kassan.
Vi värderar era kunders uppgifter högt, därför använder oss alltid av 3D Secure och krypterar alltid ditt kortnummer, vilket gör ditt köp säkert!
Vi accepterar Visa och Mastercard.

MAIRO X KLARNA
Mairo samarbetar med Klarna  och erbjuder Klarna Checkout för att erbjuda dig som kund säkra och alternativa betalningsmetoder. Betala precis som du vill och håll koll på dina köp i Klarna-appen.

  • Betala här och nu.
    Med Betala direkt genomför du din betalning på en gång. Pengarna dras 1-2 dagar efter att ordern behandlats. Du kan alltid se och hantera köpet i Klarna-appen.
  • Få först. Betala senare.
    Välj att betala inom 30 dagar, i slutet av månaden eller om ett par månader. Din betalningsperiod börjar när beställningen skickas. Det innebär att du kan ta dig tid att prova din vara i lugn och ro innan du bestämmer dig.
  • Dela upp.
    Genom att dela upp din betalning kan du sprida ut dina kostnader i upp till 36 månader. Du kan skräddarsy din betalningsplan efter just dina behov. Det krävs ingen registrering eller kreditanmälan.

Mer information om Klarnas betalsätt hittar du här.

 

6. Öppet köp & ångerrätt

Vi följer Distansavtalslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Men vi på Mairo har alltid öppet köp i 30 dagar. Ångerperioden räknas från det datum du mottog den sista varan/varorna i din beställning.
Önskar du att skicka tillbaka din vara, ska du tydligt meddela oss detta via e-post inom 30 dagar, från och med den dagen du tog emot din beställning.
Anmäl din retur med dina orderuppgifter till [email protected], för att kunna hantera din retur behöver vi ditt namn, kundnummer och ordernummer.
Om tidsfristen (den 30:de dagen) infaller på en lördag, söndag eller helgdag, förlängs den till nästa följande vardag.
Därefter har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka din beställning.
Notera att du inte nyttjar ångerrätten om du endast avstår från att hämta ut din leverans.

Öppet köp och ångerrätten gäller ej vid special – eller måttbeställda varor.

7. Hantera din retur

Anmäl din retur med dina orderuppgifter till [email protected], här är det viktigt att du uppger ditt namn och ordernummer.

Du har rätt att packa upp och kontrollera produktens utseende. Med förutsättningen för att din retur ska bli godkänd är att din vara återlämnas i lika fint skick som när du mottog den. Om varan är använd och inte lägre i ett oförändrat skick, förbehåller vi oss rätten att vid retur göra ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen eller neka returen helt.

Returnera din oanvända vara med alla etiketter intakta i originalförpackning, om förpackningen är obrukbar går det bra att emballera med annat likvärdigt emballage. Tänk på att du ansvarar för att varorna kommer tillbaka hela. Här är det viktigt inte använda originalförpackningen som ytterkartong, då produkten kan skadas.

8. Reklamation

Vi följer såklart Konsumentköplagen som ger dig rätten att reklamera fel på en vara inom tre år från det datum du tog emot varan, under förutsättning att felet är ursprungligt.
Slitage eller felaktigt användande av vara räknas inte som ursprungligt fel.
Observera att du måste kontakta oss gällande reklamationen ”inom skälig tid”, efter du upptäckt felet.
Skälig tid innebär inom 2 månader efter du upptäckt fel på vara.

Anmäl din retur till [email protected] med en beskrivning kring felet och bifoga bilder, gärna tagna i olika vinklar. Mairo kommer direkt börja hantera ditt ärende, och återkomma till dig med förslag på åtgärd beroende på vilket typ av fel som har skett.

Vid eventuell återsändande av en felaktig vara betalar Mairo frakten,
När vi har tagit emot den reklamerade varan, tar vår returavdelning ställning till om reklamationen godkänns.
Lösningar kring reklamation ser du i dessa steg nedan:

  1. Efter vi tagit emot din vara kommer vi göra en utvärdering och åtgärdar felet, eller skickar ut en ny likvärdig produkt.
  2. Vi skickar ut värdebevis som motsvarar summan på din reklamerade produkt.
  3. Återbetalning

Läs mer om Konsumentköplagen här.

9. Elektrogaranti

Alla elektroniska varor som vi säljer har en tre års garanti. Tänk på att ditt kvitto, faktura eller följesedel gäller som garantibevis och en eventuell reparation tar vanligtvis mellan 1 – 2 veckor.
Garanti gäller under förutsättning att felet är ursprungligt. Om din produkt upplevs ha slitage eller hanterats på fel sätt gäller inte garantin.

Tänk på att garantin inte gäller om produkten har hanterats på fel sätt. Upplevs produkten vara felaktig är det därför viktigt att bruksanvisningen noga har lästs igenom innan produkten sänds tillbaka till oss, för att säkerställa att den har installerats/hanterats korrekt

10. Återbetalning

Återbetalning sker via samma betalsätt som användes när beställning gjordes.

SWISH & KORT
Återbetalning vid retur eller reklamation sker så snart vi har mottagit varan och hanterat returen/reklamationen. Observera att det kan ta några dagar extra innan du ser pengarna på ditt konto, p.g.a bankens hanteringstid.

KLARNA
Klarna checkout & Klarna konto
Din återbetalning behandlas inom 5–7 arbetsdagar. När Mairo har registrerat och tagit emot din retur, får du din betalning via samma betalningsmetod som användes när beställningen gjordes.

Klarna faktura
Har du betalat med faktura bör du få en uppdaterad faktura från Klarna inom 24 timmar. Om du precis har gjort en retur, kom ihåg att pausa din faktura i Klarna.

11. Transporansvar, skador på försändelser

Märker du en tydlig transportskada vid upphämtningstillfället eller misstanke om skada samt brist i leveransen, skall detta anmälas snarast till transportbolaget, senast inom 7 dagar.
Tänk på att det är viktigt att du fotar emballage och ev. på den skadade varan, för att sedan kunna bevisa om det skett en skada på din beställning, för att sedan ha möjlighet att göra en skadeanmälan till transportföretaget.
Vid eventuell tvist med posten eller transportbolaget där ärendet inte kan lösas, kan du alltid kontakta oss.

12. Outlösta paket

Vi debiterar en avgift på 299 sek för försändelser som inte har hämtats ut inom angiven tid.
Avgiften motsvarar det faktiska kostnaderna för frakt, retur samt hantering.

13. Force Majeure

Enligt Force Majeure är Mairo befriade från situationer och skyldigheter på grund av en extraordinär händelse som ligger utanför vår kontroll. Såsom naturkatastrofer, krig, strejker och epidemier.

Mairo befrias att fullgöra en viss förpliktelse om underlåtenheten beror på befriade omständigheter.
Sådana omständigheter kan vara till exempel åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning.
Även myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, såsom beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera, eller en onormal nedgång i marknaden ingår i force majeure. Om en befriande omständighet inträffar som förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet av en förpliktelse enligt Mairos allmänna villkor, befrias vi från påföljd.