Integritetspolicy

Mairo värnar om din integritet. Vi vill därför informera dig om hur vi behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss samt vilka rättigheter du har.

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:

Nedan hittar du mer information om hur och varför vi behandlar dina personuppgifter. Vi beskriver vilka rättigheter du har att påverkar vår behandling, t.ex. att du har du en rätt att invända mot behandlingen. Du kan t.ex. när som helst invända mot marknadsföring.

Vi beskriver även vad vi har för laglig grund för behandlingen och hur länge vi sparar dina personuppgifter.

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Mairo AB med organisationsnummer 556801-6835, ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter (personuppgiftsansvarig) när vi behandlar dina uppgifter för egna ändamål.

Om du har några frågor angående vår behandling av dina personuppgifter eller om du vill utöva någon av dina rättigheter kan du kontakta oss på vår e-postadress [email protected] eller ringa oss på telefonnummer +46 73 205 09 02. Vår postadress är Telegatan 4B, 372 31 Ronneby, Sverige

Vilka har tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter behandlas främst av oss på mairo.se. Vi kommer dock att dela dina personuppgifter i enlighet med nedan:

Vilka källor samlar vi in personuppgifter från?  

Vi samlar först och främst in personuppgifter som du själv lämnar till oss i samband med ett köp. Samt det vi har samlat in baserat på hur du använder våra tjänster eller baserat på dina köp kan vi också samla in personuppgifter från andra källor. Andra källor är i dagsläget Lipscore där vi samlar in dina publicerade kommentarer och bilder. 

Delar vi dina personuppgifter utanför EU/EES?

Vi använder oss av IT-leverantörer som på vårt uppdrag och enligt våra instruktioner behandlar och därmed överför dina personuppgifter utanför EU/EES. När vi överför dina uppgifter utanför EU/EES görs detta endast om vi har stöd för överföringen enligt gällande dataskyddslagstiftning. Länder där Mairo samarbetspartners behandlar personuppgifter utanför EU/EES är USA. Om du har några frågor angående hur vi delar dina personuppgifter eller om du vill ha en kopia av de lämpliga skyddsåtgärder vi har vidtagit är du välkommen att kontakta oss. 

I enlighet med dataskyddlagstiftning har du vissa rättigheter som du kan använda för att påverka hur vi behandlar dina personuppgifter. Läs mer nedan.

Hur kan du påverka vår behandling av dina personuppgifter?

Rätt att återkalla ditt samtycke och att invända mot behandling
Du har rätt att återkalla hela eller del av det lämnade samtycket till behandlingen av dina personuppgifter. Återkallelsen av ditt samtycke får effekt efter att återkallelsen ägde rum.

Du har alltid rätt att rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål och profilering, såsom nyhetsbrev och anpassad marknadsföring.

Du har rätt att motsätta dig behandlingar som stödjer sig på våra (eller tredje parts) berättigade intressen om du har personliga skäl som rör situationen. Vi kan endast fortsätta att behandla dina uppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om vi har avgörande berättigade skäl för behandlingen som överväger integritetsintresset.

Rätt till tillgång
Du har rätt att få en bekräftelse på om personuppgifter som rör dig behandlas av oss samt information om den behandling som vi utför, t.ex. ändamålen med behandlingen och hur länge uppgifterna sparas. Du kan även få tillgång till personuppgifterna och få en kopia av de personuppgifter som behandlas av oss.

Rätt till rättelse
Du har rätt till rättelse av eventuella felaktiga personuppgifter som rör dig och att be oss komplettera ofullständiga personuppgifter.

Rätt till radering (rätten att bli bortglömd) och begränsning av behandling
Du har under vissa förutsättningar rätt att begära radering av dina personuppgifter. Sådana förutsättningar föreligger om t.ex. personuppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål som de samlats in eller behandlats för eller om du återkallar ditt samtycke som behandlingen grundar sig på och det inte finns någon annan rättslig grund för behandlingen.

Du har också rätt att begära att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter. Sådana förutsättningar föreligger om du t.ex. bestrider uppgifternas korrekthet eller om behandlingen är olaglig och du motsätter dig att personuppgifterna raderas samt istället begär en begränsning av uppgifternas användning.

Rätt att inge klagomål till en tillsynsmyndighet
Du har alltid rätt att lämna klagomål till en behörig tillsynsmyndighet. Ett sådant klagomål lämnas med fördel till myndigheten i den medlemsstat inom EU/EES där du har din vanliga hemvist, där du arbetar eller där en överträdelse av gällande lagar och regler för dataskydd påstås ha förekommit. Behörig tillsynsmyndighet i Sverige är Datainspektionen. Den här rättigheten påverkar inte något annat administrativt prövningsförfarande eller rättsmedel.

Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att be oss att överföra vissa av dina personuppgifter vi har om dig till ett annat företag (dataportabilitet).

Rätten gäller för personuppgifter som du har lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format om behandlingen grundar sig på ditt samtycke eller på ett avtal och behandlingen sker automatiserat. Du har rätt till överföring av personuppgifterna direkt från oss till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt.

Detaljerad beskrivning av hur vi behandlar dina personuppgifter

Här kan du läsa mer i detalj om varför vi behandlar dina personuppgifter, vilka kategorier av personuppgifter vi behandlar samt vilken den lagliga grunden för behandlingen är. Du kan även läsa om hur länge vi sparar dina personuppgifter.

Ändamål: För att administrera ditt köp
Behandling som utförs:
– Leverera dina produkter
– Genomföra betalning
– Skicka order- och leveransbekräftelse
Personuppgifter som behandlas:
– Namn
– Kontaktuppgifter (postadress, e-postadress och telefonnummer)
– Orderinformation (t.ex. vilken produkt som du har beställt)
– Betalinformation
Tredjepartsmottagare:
– Stripe
– Klarna
Laglig grund:

Fullgörande av avtal.
Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra avtalet avseende ditt köp. Om uppgifterna inte lämnas har du inte möjlighet att genomföra ett köp hos oss.
Lagringstid:
Uppgifterna behandlas i tolv månader efter att dina produkter har levererats. Utöver ovan behandlas dina personuppgifter, t.ex. till personnummer, även av betaltjänstleverantören Klarnaför att genomföra din betalning. Klarna är självständigt personuppgiftsansvarig för dina behandlingar och informerar dig separat om hur dina uppgifter behandlas.
Cookies: För detta ändamål kan vi använda oss av nödvändiga cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy

Ändamål: För att skicka recensioner till dig efter genomfört köp
Behandlingar som utförs:
– Skicka produktrecensioner och recensioner om din köpupplevelse
Personuppgifter som behandlas:
– Namn
-E-postadress
Tredjepartsmottagare:
– Lipscore
Laglig grund:
Intresseavvägning
Behandlingen är motiverad av vårt berättigade intresse av att kunna kontakta dig med en förfrågan om att recensera eller betygsätta de produkter som du har köpt samt din köpupplevelse.
Lagringstid:
Vi skickar produktrecensioner till dig tre veckor efter genomfört köp.

Cookies: För detta ändamål kan vi använda oss av marknadsföringscookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy

Ändamål: Sammanställa statistik och analysera vår affär
Behandlingar som utförs:
– Köphistorik
– Information om din order
– Interaktioner på vår webbplats och besöksstatistik
– Kundattribut (tex kön, ålder, bostadsort)
Personuppgifter som behandlas:
Tredjepartsmottagare:
Laglig grund:
Vårt berättigade intresse av att kunna utveckla vår verksamhet.
Lagringstid:
Så länge vi har ett kundförhållande med dig.
Cookies: För detta ändamål kan vi använda oss av analyticscookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Ändamål: För att hantera kundtjänstärenden tex ångerrätt, reklamationer eller andra anspråk
Behandlingar som utförs:
– Hantera eventuell ånger av köp
– Hantera eventuellt reklamationsärende eller andra anspråk
Personuppgifter som behandlas:
– Namn
– Kontaktuppgifter (postadress, e-postadress och telefonnummer)
– Information från vår kommunikation med dig i samband med ditt anspråk (t.ex. information om den aktuella ordern)
Tredjepartsmottagare:
– Chatwoot
Laglig grund:
Rättslig förpliktelse och intresseavvägning
Behandling är nödvändig för att vi ska agera i enlighet med konsumenträttslig lagstiftning och därmed följa en rättslig förpliktelse. Vi har även ett berättigat intresse av att kunna försvara oss mot ett eventuellt rättsligt anspråk.
Lagringstid:
Uppgifterna behandlas från dess du inkommer med ditt anspråk och behandlas så länge processen avseende anspråket pågår.
Cookies: För detta ändamål kan vi använda oss av funktionella cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Ändamål: För att följa bokföringslagen
Behandlingar som utförs:
– Följa bokföringslagstiftningen
Personuppgifter som behandlas:
– Namn
– Postadress
– E-postadress
– Betalningshistorik och transaktioner
Laglig grund:
Rättslig förpliktelse
Behandlingen är nödvändig för att följa tvingande lag, d.v.s. bokföringslagen.
Lagringstid: 
Uppgifterna behandlas i sju till åtta år i enlighet med bokföringslagen.

Intresseavvägningar

För vissa ändamål behandlar vi dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning som laglig grund för behandlingen. I intresseavvägningen har vi bedömt att vårt berättigade intresse av att utföra behandlingen väger tyngre än ditt intresse och dina grundläggande rättigheter av att inte få dina personuppgifter behandlade. Vad som är vårt berättigade intresse framgår i tabellerna ovan. Om du vill veta mer om hur vi har gjort den här bedömningen är du välkommen att kontakta oss. Våra kontaktuppgifter hittar du i början av den här integritetspolicyn.

Den här integritetspolicyn uppdaterades den 9 september 2024.